نوروز امسال در سر سفره هفت سين گيلاني ها
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
هنردست
دارا ی کارشناسی حسابداری از دانشگاه ازاد






نوروز امسال در سر سفره هفت سين گيلاني ها

نوروز در راه است و امسال نیز همچون سال های گذشته در آغاز بهار استان سرسبز و همیشه خرم گیلان پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور خواهد بود.
    بالغ بر 2میلیون و 400هزار نفر از مردم استان 14هزار کیلومتر مربعی گیلان در 16شهرستان و 49 شهر و تعداد زیادی روستا از رودآستارا در شمال تا حاشیه رودخانه شاهرود در جنوب و از قلل مرتفع ارتفاعات تالش در مغرب تا مرزهای غربی استان مازندران با طبیعتی زیبا و دیدنی در انتظار میزبانی میلیون ها مسافر نوروزی لحظه شماری می کنند. وجود مواهب طبیعی و خدادادی بسیار در این نقطه از کشور ازجمله دریا، کوه ها و جنگل ها، ییلاق های سرسبز با شالیزارهای چشم نواز و بوته های عطرآگین چای گیلان را به منطقه ای جذاب و خوش آب و هوا بخصوص در آغاز بهار تبدیل کرده که هر گردشگری را به سوی خود می کشاند.
    این درحالی است که وجود جاذبه های مختلف گردشگری، تاریخی و فرهنگی در کنار اماکن زیارتی و بقاع متبرکه- که برخی در مناطق کوهستانی قرار دارند بر جذابیت های این منطقه در شمال کشور افزوده است. در ایام تعطیلات نوروز امسال در مجموع بیش از 3میلیون و 385هزار نفر مسافر و گردشگر از نقاط مختلف داخل و خارج کشور برای گذراندن این ایام وارد استان گیلان شدند که از این تعداد بالغ بر 2میلیون و 370 هزارنفر گردشگر بودند.
    
    
    تشکیل ستادهای نوروزی
    امسال نیز مدیران استان برای پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی گیلان ازهم اکنون با تشکیل ستادهای نوروزی در مرکز استان و شهرستان ها تمهیداتی اندیشیده اند تا مسافران در فضایی مناسب و مفرح تعطیلات خود را در این خطه سپری کنند. این درحالی است که پاکسازی و زیباسازی شهرها هم در دستور کار دستگاه های مسئول ازجمله شهرداری ها قرار گرفته تا این استان زیباتر و جذاب تر از قبل د رمعرض دید گردشگران قرار گیرد.
    درعین حال از سوی ادارات وسازمان های مربوطه طرح هایی برای این منظور اندیشیده شده است.
    آرایش و زیباسازی فضای سبز و بلوارها، مرمت پیاده روها، کاشت نهال در خیابان های اصلی، رنگ آمیزی شهر، روکش و آسفالت نوارهای حفاری شده و پاکسازی زمین های بایر ازاقداماتی است که تا قبل از عید توسط معاونت عمرانی شهرداری رشت انجام خواهد شد.
    آماده سازی گلزار شهدا برای برگزاری مراسم تحویل سال نو، جانمایی در 10 نقطه شهر برای عرضه میوه و تره بار با همکاری اداره کل بازرگانی، توزیع نهال های رایگان، انتشار 15 تا20هزار بروشور بین مسافران برای راهنمایی آنان، آماده کردن کمپینگ بوستان ملت، هماهنگی با مساجد برای خدمت رسانی به گردشگران نوروزی و رسیدگی به وضعیت سرویس های بهداشتی شهر و آماده باش تمامی حوزه های خدمات شهری برای خدمت به مسافران ورودی به استان از دیگر فعالیت های ستاد نوروزی شهرداری رشت در این ایام است.
    
    
    نقاط دیدنی گیلان
    رشت، آستارا، بندرانزلی، لاهیجان و شهرک تاریخی ماسوله از جمله شهرها و مناطق استان گیلان هستند که با جاذبه ها و ویژگی های خاص خود در ایام نوروز از بیشترین مسافران و گردشگران پذیرایی می کنند.
    رشت ازجمله نقاط دیدنی استان است که اماکن زیارتی و سیاحتی آن موردتوجه مسافران نوروزی قرار دارد. ازجمله این اماکن عمارت کلاه فرنگی، آرامگاه سردار بزرگ گیلان میرزاکوچک جنگلی در سلیمانداراب، مقبره خواهر امام وبقعه امامزاده هاشم(ع) در کیلومتر 30 جاده رشت- تهران، ساختمان قدیمی شهرداری، موزه و کتابخانه ملی رشت و موزه میراث روستایی گیلان است.
    بندر انزلی هم باتوجه به قرار گرفتن در حاشیه جنوبی خزر دیدنی ترین نقطه گیلان است. ساحل زیبای این شهر خاطره انگیز بوده و مسافران را در بهار فرا می خواند. این شهر قدیمی به عنوان مهمترین بندر شمالی ایران مطرح و به دلیل قرار گرفتن در ساحل ماسه ای از دیرباز از موقعیت مناسبی برای جذب گردشگران برخوردار بوده است.
    تالاب بین المللی انزلی، پارک و بلوار ساحل، کاخ موزه نظامی، فانوس دریایی، برج ساعت، موج شکن ها و پل قدیمی غازیان از جمله مراکز دیدنی این شهر هستند. ضمن اینکه بقاع متبرکه بی بی حوریه خواهر امام رضا(ع) و بقاع آقاسیدمحمد نجفی و امامزاده ابراهیم از دیگر اماکن زیارتی این شهر بشمار می روند.
    
    
    پذیرایی با عطر چای لاهیجان
    از سوی دیگر تالاب بین المللی امیر کلایه، بام سبز در بالای کوهها با تله کابین، آبشار شاه نشین و موزه تاریخ چای ایران در کنار آرامگاه کاشف السطنه و پل خشتی از جاذبه های گردشگری و تاریخی لاهیجان هستند تا با عطر چای از میهمانان نوروزی پذیرایی کنند.
    مقبره دانای علی در رشت، بقعه معروف چهار پادشاهان و شیخ تاج الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد عارف نامی گیلانی در لاهیجان، بقعه و زیارتگاه متبرکه آقا سیدجلال الدین اشرف برادر گرامی امام هشتم(ع) و آرامگاه استاد دکتر معین در آستانه اشرفیه، منطقه سرسبز و دیدنی حیران، تالاب استیل و آبشار لوندویل باضافه پارک جنگلی بی بی یانلو و بقاع متبرکه امامزاده سیده قاسم و سیدابراهیم در آستارا، برج تاریخی میل امام با 7 متر ارتفاع و قلعه باستانی شاه نشین در املش، آبشار ویسه دار، منطقه تاریخی اسپیت مزگیت یا مسجد سفید با قدمتی بیش از هزار سال و گورستان باستانی وسکه و میان رود و پل آجری پونل در رضوانشهر در کنار بقعه متبرکه آقا سیدشرف الدین، پارک جنگلی گیسوم، مناطق ییلاقی متعدد و جاده کوهستانی اسالم به خلخال، حمام قدیمی آق اولر و زیارتگاه های متعدد در تالش، منطقه سیاحتی زیارتی سیاهمزگی و مناطق کوهستانی و ییلاقی امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق شفت، کوه درفک و منطقه سرسبز دیلمان در کنار آبشار لونک و حمام تاریخی دیلمان در سیاهکل، تالاب بین المللی کیاکلایه، ساحل چمخاله و پل خشتی در لنگرود، منطقه سفید آب رحیم آباد و نقطه جنگلی و کوهستانی سرولات در رودسر، منطقه جنگلی طاسکوه و منطقه باستانی بسته ریسه باغازها و صخره های بلند، گردشگاه جنگلی ریزه مندان در ماسال، غازدرفک و درخت سه هزار ساله هرزویل، سوسن چلچراغ در روستای داماش، پل تاریخی لوشان، روستای تاریخی انبوه و سد منجیل با چشم انداز طبیعی در رودبار بانضمام بقعه شاه شهیدان عمارلو، پارک و مجموعه گردشگری و تاریخی قلعه رودخان و شهرک باستانی ماسوله در فومن، تالاب هندخاله، نرگستان و سیاه درویشان، منطقه دیدنی هفت دغنان و اثر باستانی مناره بازار در صومعه سرا از جمله دیگر جاذبه های گردشگری و دیدنی و نیز اماکن مذهبی گیلان هستند.
    
    
    صنایع دستی گیلانی ها
    صنعتگران استان گیلان نیز صنایع دستی خوبی می سازند که مشتریان خاص خود را دارد و هر مسافری در سفر به این خطه از این صنایع برمی گزیند.
    صنایع متنوعی همچون حصیربافی، صنایع چوبی، مجسمه سازی، سفالگری، چموش دوزی، قلابدوزی، نمدمالی، تکه دوزی و غیره که قابل توجه اند.
    در گیلان 9 موزه شامل موزه رشت با دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی، تاریخ چای لاهیجان، تاریخ طبیعی رشت، موزه نظامی و پیشینه تاریخ تحقیقات شیلات در بندر انزلی، حیات وحش و مردم شناسی در ماسوله، موزه جانورشناسی و حشرات و نیز موزه آبزیان دانشکده علمی کاربردی میرزاکوچک خان رشت نیز مورد نظر و بازدید بسیاری از هموطنان در سفر نوروزی به این استان قرار می گیرد.
    
    
    آماده سازی اماکن اقامتی
    بنابر اظهار علیزاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان گیلان برای پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی در سفر به این استان در بهار سال 88، در مجموع بیش از 38 واحد هتل، 11 باب هتل آپارتمان، 3 واحد مهمانسرای نمونه در انزلی، آستارا و لاهیجان، 26 مجتمع اقامتی تفریحی، 40 واحد مهمان پذیر، 10 واحد تاسیسات ساحلی و 33 واحد مسافر کاشانه با مجموع 2 هزار و 988 اتاق، 8 هزار و 231 تخت و 10 هزار و 812 صندلی آماده شده است.
    وی اضافه می کند که در این ایام همچنین 136 واحد پذیرایی بین راهی با 18 هزار و 949 صندلی و 38 دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی برای ارائه خدمات رفاهی و گردشگری آماده پذیرایی از میهما نان نوروزی گیلان است.
    هم چنین سایر امکانات رفاهی از جمله امکانات ورزشی، رستوران، کافی شاپ دریاچه، پارک ساحلی و بازی، سوپـر مارکت و تالار در تمامی شهرهای استان در نظر گرفته شده و آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی است.
    
    
    تجهیز کلاس های درس و مدارس
    آموزش و پرورش استان گیلان نیز با آماده سازی 300 واحد آموزشی با 2 هزار و 270 کلاس تجهیز شده برای میهمانان در کنار امکانات خانه معلم در سطح شهرستانها خود را برای اقامت و پذیرایی از مسافران فرهنگی نوروزی در سفر به استان آماده کرده است.
    مهندس قهرمانی استاندار گیلان نیز در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی استان بر فراهم ساختن شرایط مناسب برای ورودگردشگران و مسافران به استان و پذیرایی و اقامت آنان تاکید کرد.
    قهرمانی با اشاره به تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی در تمامی شهرهای استان خاطرنشان ساخت: این ستادها در خصوص انتقال ویژگی های شهر و استان به مسافران، اطلاع رسانی به گردشگران و نقشه شهرها و سایر برنامه های تبلیغاتی، پاکسازی و نظافت اماکن و شهرها، ساماندهی مراکز اقامتی و تفریحی و بخش صنایع دستی و طرح های سالم سازی دریا، ایجاد کمپینگ های مختلف در مناطق شهری و روستایی، معرفی جاذبه های گردشگری، ایجاد پارکینگ ها و ساماندهی گلزار شهدا، تامین مایحتاج ضروری مردم و مسافران و روان سازی ترافیک در محورهای اصلی استان فعالیت می کنند.
    محمد حسین مهدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان و دبیر ستاد تسهیلات سفرهای استان هم گفت: بیش از 18 دستگاه اجرایی استان باستاد مذکور در ارتباط با انجام برنامه ها و برنامه ریزی برای سفر و پذیرایی مسافران به گیلان در تعطیلات نوروز همکاری دارند.
    به گفته وی سازمان میراث فرهنگی گیلان تاکنون بیش از یک هزار و 800 مورد بازرسی از مراکز اقامتی و تفریحی استان به عمل آورده است.
    
    
    استقرار اکیپ های امدادی و پزشکی
    گزارش خبرنگار ما حاکی است، استقرار 185 اکیپ امدادی و فوریت های پزشکی سیار و ثابت در نقاط مختلف مسیرهای اصلی و فرعی استان توسط هلال احمر برای استفاده گردشگران، نظارت بر سیستم توزیع و اعلام کالابرگ و نیز برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، تهیه 800 تن برنج و 300 تن روغن نباتی و توزیع آن با نرخ مناسب بین مسافران نوروزی از سوی سازمان بازرگانی، ایجاد گشت های سیار برای بازرسی از مراکز اقامتی و تفریحی و کنترل فعالیت آن از سوی تعزیرات حکومتی، اعلام آمادگی 117 شرکت حمل و نقل در سراسر استان برای جابجائی مسافران، کنترل ترافیک و ایمنی جاده ها توسط پلیس راه، تامین امنیت گردشگران، اجرای برنامه های موسیقی محلی و مراسم آئینی ویژه نوروز بمدت 13 شب در شهرستانها، برپائی نمایشگاه های مختلف و راه اندازی 10 مکان و میدا عرضه میوه و تره بار از دیگر اقدامات ستاد تسهیلات سفر استان گیلان در ایام نوروز ا ست.
    
    
    راه اندازی مراکز اطلاع رسانی
    فعالیت 4 مرکز اطلاع رسانی ثابت استان در خانه جهانگردی رشت، لوشان، چابکسر و آستارا و راه اندازی کیوسکهای اطلاع رسانی گردشگری در مبادی ورودی شهرها ورزواسیون مراکز اقامتی استیجاری و خصوصی و 22 مرکز اطلاع رسانی موقت با همکاری جمعیت هلال احمر، توزیع و نشر 40 هزار بروشور معرفی استان و 20 نقشه راهنمای گردشگری، معرفی مسیرها و جاذبه های گردشگری منطقه، تشکیل کمیته نظارت و ارزیابی و نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری و بازدید مستمر از این اماکن را از جمله این برنامه ها دانست و گفت: همزمان با ایام نوروز سفره هفت سین برای بازدید عموم مسافران در خانه جهانگردی و مراکز اطلاع رسانی استان برپا و به نخستین مسافر ورودی گیلان در این ایام هدیه ای اهدا می شود.
    
    
    اجرای برنامه های شاد و مفرح
    وی همچنین اجرای مراسم آئینی و محلی در خانه جهانگردی رشت و ایجاد مکان های موقت در شهرها برای برپائی نماز جماعت مسافران و گردشگران، راه اندازی 55 ایستگاه هنرهای دستی و صنایع دستی در تمامی مسیرهای گردشگری و مراکز اقامتی، برپائی 4 نمایشگاه صنایع دستی در لاهیجان، تالش، فومن و رشت، تشکیل کمیته اسکان و ارائه خدمات از سوی خانه های استیجاری و خصوصی و مراکز اقامتی دولتی و اقامتگاه های موقت طرح های سالمسازی دریا، تامین سوخت جایگاه ها برای عرضه به مسافران، برنامه ریزی برای اجرای برنامه های شاد و مفرح در نقاط مختلف شهر باهمیاری دستگاه های ذیربط و برقراری امنیت و آسایش مسافران در بوستانها و پارکها را از دیگر برنامه های نوروزی ستاد در ایام مذکور نام برد.
    مسافران و گردشگران ورودی به استان گیلان در تعطیلات نوروز در بازگشت به دیار خود قطعاً سوغاتی های خطه شمال را با خود به ارمغان می برند. برنج و چای مرغوب، ماهی سفید و بادام آستانه اشرفیه، زیتون رودبار، کلوچه فومن و ... از جمله این سوغاتی ها هستند.
 روزنامه كيهان، شماره 19324 به تاريخ 27/12/87، صفحه 12 (شهرستانها)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : فریبا