مرغ شکم پر مازندرانی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
هنردست
دارا ی کارشناسی حسابداری از دانشگاه ازاد




مرغ شکم پر مازندرانی

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر

مرغ                                           1 عدد(2 کیلوگرمی)

سبزی معطر                                500 گرم

مغز گردو                                     150 گرم

زرشک                                       3 قاشق سوپخوری

پیاز سرخ شده                             2 قاشق سوپخوری

رب انار ملس (ترش و شیرین)         4 قاشق سوپخوری

آب                                             1 پیمانه

رعفران دم کرده                            2 قاشق سوپخوری

آلوی خیس کرده                           100 گرم ( در صورت تمایل)

نمک ، فلفل و ادویه                       به میزان لازم

روغن مخصوص سرخ کردنی           2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه

مرغی را انتخاب کنید که پوست روی آن سالم باشد و پارگی کمتری داشته باشد . مرغ را بعد از تمیز کردن ، بشویید و کاملاً خشک کنید سپس با نمک ، ادویه و زعفران مزه دار کنید و کنار بگذارید .

سبزی معطر ساطوری را در روغن تفت دهید و پیاز سرخ کرده را به آن بیفزایید . مغز گردوی پودری شده را به مواد اضافه کنید و کمی تفت بدهید . سپس زرشک و رب انار را بریزید و نمک وفلفل غذا را اندازه نمایید و مواد را کمی تفت دهید تاکاملاً مزه دار شود .

داخل شکم مرغ را با مواد سرخ کرده پر کنید و بدوزید . روی مرغ را با کمی روغن سرخ کنید . وقتی مرغ خوب سرخ شد آب ، کمی زعفران و آلو را به آن اضافه کنید و در قابلمه را ببندید . ( می توانید آلو را داخل موادی که با آن شکم مرغ را پر می کنید ، بریزید تا در صورت تمایل ، آن را حذف کنید و به جای آن داخل آب مرغ دو قاشق از مواد درون شکم مرغ را بربزید و اجازه دهید مرغ کاملاً بپزد )

وقتی آب مواد جوش آمد ،حرارت را ملایم نمایید تا مرغ در مدت یک ساعت بپزد . بعد از پختن ، مرغ را درون ظرف مناسبی بگذارید و تزیین کنید .

سبزی های معطر شامل : زولنگ 100 گرم + اناریژه 150 گرم + اوجی 50گرم + برگ سیر 100 گرم + گشنیز 50 گرم + شنبلیله 50 گرم است که زولنگ ، اناریژه و اوجی سبزی های محلی مخصوص شمال کشورند . در صورت دسترس نداشتن سبزی های مخصوص خطه شمال می توانید از مخلطو سبزی های مانند نعنا+ جعفری +گشنیز +شنبلیله +تره +سیر+ ریجان سبز به میزان 500 گرم استفاده کنید . مقدار گشنیز و جعفری نسبت به سایر سبزی ها بیشتر است .

روش پاک کردن و نگهداری باقلا سبز

برای پاک کردن باقلا می توان از دو روش استفاده کرد :

روش نگهداری باقلا

اگر دانه های باقلا ریز بود ، می توانید بعد از درآوردن از غلاف ، پوست دوم آن را فقط از سر باقلا جدا کنید و باقلا را به دو نیمه تقسیم یا در اصطلاح دولپه کنید .

اگر دانه های باقلا کمی درشت بود ، بعد از اینکه آن را از غلاف آن جدا کردید خود لپه باقلا را از وسط به دو نیم نمایید و برای اینکه راحت تر از پوست جدا شود کمی نمک روی آنهابپاشید این کار باعث می شود که باقلا از پوست دوم راحت تر جدا شود به این ترتیب یک دانه باقلای درشت به چهار قسمت تقسیم می شود .

اگر دوست داشته باشید در زمستان باقلای پخته بخورید ، اواخر فصل باقلا، یعنی وقتی باقلا درشت تر و در نتیجه رنگ آن زرد شد ، آن را از پوست اول (غلاف ) جدا کنید و یا پوست دوم آن را داخل فریزر نگهدارید .

برای نگهداری باقلا سبز و داشتن باقلای سبز در تمام فصل ها می توان به دو روش عمل کرد :

اول اینکه می توانید باقلا را بعد از پاک کردن و شستن ، داخل کیسه فریزر بریزید و داخل  فریزر نگهدارید .

در این روش در صورتی که بخواهید می توانید باقلا  را پوست اول جدا کنید و بعد با پوست دوم آن بسته بندی کنید و در فریزر بگذارید . هنگام مصرف نیز ، باقلا را درون ظرف آبی بریزید و سپس با فشردن باقلا بین انگشت شست و اشاره داخل آب ، پوست آن را جدا کنید و استفاده کنید .

در روش دوم هم می توانید مانند زمان گذشته بعد از شستن باقلا آنها را روی پارچه تمیز یا دستمال کاغذی آشپزخانه و در سایه ،  آنها راخشک کنید .

روش نگهداری نخود فرنگی

برای این که بتوانید نخود فرنگی را سبز و مانند نخود تازه نگهداری کنید ، می توانید به دو روش عمل کنید :

روش اول اینکه نخود فرنگی را 15 دقیقه با پوست در آب بجوشانید . سپس آن را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن برود . سپس غلاف را جدا کنید و به همان صورت آن را داخل فریزر نگهداری نمایید . این کار باعث می شود که نخودها کاملاً سبز بمانند.

در روش دوم ، برای سبز نگهداشتن نخود فرنگی ، می توانید آن را از غلاف در آورید و سپس آن را درون آب جوش که به آن کمی جوش شیرین اضافه کرده اید بریزید و به آن 10 دقیقه زمان برای پخت بدهید . هنگام جوشیدن در ظرف (قابلمه ) را بنندید . این کار باعث می شود که رنگ نخود فرنگی کاملاً سبز بماند .

در کل اگر اوایل فصل رسیدن نخود فرنگی آن را تهیه کنید وفریزر نمایید ، احتیاجی به پختن ندارد و در موقع پخت غذا فقط با بخار سا سرخ کردن کاملاً می پزد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 23 فروردين 1392برچسب:, :: 21:39 ::  نويسنده : فریبا