درهم از زندگی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
هنردست
دارا ی کارشناسی حسابداری از دانشگاه ازاد




ولت مرغ – استیک مرغ

نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩٢/٢/۳

رولت مرغ :سینه ی مرغ را با بیفتک کوب باز کرده البته نه آن قدر که آسیب پذیرشده و پاره شود. سپس دو ساعت داخل یخچال در این مواد می خوابانیم: پیاز خرد شده،آبلیمو+نمک +فلفل + پودر سیر + زنجبیل + کمی زعفران سائیده شده+ زردچوبه  /  گوشت ها را بعد دو ساعت از پیازها جدا کرده ، گوشت ها را باز طوری که قسمت پوستی به زیر باشد و داخلش را کره مال +پیاز داغ + گردوی خرد شده + خلال پسته +زرشک و رول می کنیم ، ته ظرفی که به اندازه ی مواد است و دیوار دار است را روغن مال کرده و رولت ها را می چینیم ، روی کاررا هم کره مال  کرده و ظرف را با فویل پوشانده و باچنگال منفذهایی در فویلایجاد می کنیم. داخل فر 200 درجه ی سانتی گراد که قبلاَ گرم شده قرار و بعد 20 دقیقه فویل را خارج و نیم ساعت دیگر در فر می گذاریم سپس رول ها را برگردانده تا نیم ساعت دیگر در فر بماند، روی کار را با گریل طلایی می کنیم ولی زیاد گریل شود خشک می شود. با سسی مثل سالسا و سیب زمینی سرخ شده سرو می کنیم. البته از سبزیجات پخته و خام هم می توان به عنوان دور چین استفاده کرد.

استیک مرغ : بعداز باز کردن سینه ی مرغ به اندازه ی استیک ( کمی از کتلت بزرگ تر) برش زده و یک شب در همان مواد رولت در یخچال بماند.بعد در ماهی تابه با در بسته دو طرف برشته یا بعد از کره مال کردن کباب شود. با دور چین سیب زمنی سرخ شده یا پوره شده ، نخودفرنگی و ذرت پخته ، خیارشور و گوجه فرنگی سرو شود.

₪ می توان اگر به زودی مصرف خواهد شد،به صورت رول یا استیک در مواد خوابانده ،بعد از اینکه از پیاز جدا کردیم ، در فریزر نگهداری کرد.

 




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/۱٠/٢٤

رولت های (دست پیچ های) کوچک گوشت:  می توان در مهمانی، کنار غذا گذاشت یا با نان سرو کرد.مثل گوشت کباب تابه ای حاضر می شود. پیاز با گوشت به 123 کشیده شود + نمک . اندازه ی نارنگی از گوشت برداشته، پهن و مطابق تصویر از مواد میانی گذاشته و می پیچیم.(توجه شود که گوشت بعد از پختن جمع می شود و طول کار کم تر و عرض آن بیش تر می شود. ) رول ها را در ماهی تابه ی تفلون چیده،روغن +یک لیوان آب ریخته و چهار طرف را سرخ می کنیم. با سس کچاپ سرو شود یا اینکه  اول بدون آب، رول ها را سرخ بعد پوره ی گوجه فرنگی با کمی آب +نمک و فلفل را اضافه تا رول ها،مغز پخت شود و آبش را بکشد.

مواد میانی با چند دستور:   ☼ یک عدد سیب زمینی پخته (تخم مرغ پخته) +پیازداغ+زرشک+گردو ،خلال پسته و بادام که نیم کوب شده اند+نمک و فلفل

☼ ذرت کنسروی آبکش شده + کمی نخود فرنگی پخته + فلفل دلمه ای( قرمز) خرد شده + قارچ خردشده و تفت داده شده (در آبکش روغن اضافه اش را از دست داده باشد.)

☼ سوسیس که قبلاًسرخ و سرد شده       ₪ بهتر است دو دستور اخیر به عنوان ساندویج ،با نان باگت صرف شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٩/۱۸

پیراشکی سیب زمینی (کراکت سیب زمینی) : سیب زمینی ها را پخته(با پوست و در صورت عجله بدون پوست،چهارقارچ پخته،آبکش می کنیم)، گرم گرم کوبیده + نمک+فلفل+زردچوبه و تست می کنیم.

از طرفی پیاز را بلوری کرده + گوشت چرخ کرده با در بسته +نمک + فلفل  تفت بخورد.موقع خاموش کردن شعله،زرشک را که ده دقیقه خیس خورده و آبکش شده را اضافه و با گرمای ماهی تابه هم زده، گردوی نیم کوب (گردو را در نایلون فریزر با گوشت کوب می کوبیم تا نیم کوب شود.) را هم اضافه می کنیم ت مواد تویی پیراشکی حاضر شود.

حالا از خمیر سیب زمینی از گردو بزرگ تر از نارنگی کوچک تر برداشته،در دست به شکل آشیانه ی پرنده  آماده و از مواد لای پیراشکی وسطش ریخت.دوباره در دست صاف و به شکل گرد یا کتلت ضخیم در آورده در تخم مرغ بعد در آرد سوخاری غلطانده و در روغنی که زردچوبه دارد سرخ می کنیم. شعله کم نباشد وگرنه پیراشکی ها روغن جذب کرده ،نرم و خمیر می شوند.

₪ اگر غذای کم کالری تر مد نظر بود،ازمرحله ی آشیانه ی پرنده جلوتر نرفته و به همان شکل میل شود.

پیتزا لقمه ای سیب زمینی: خمیر سیب زمینی را به شکل آشیانه ی پرنده درست کرده ،مواد پیتزا مثل قارچ تفت داده شده+مرغ ریش ریش شده و ... را در آن قرار داده،کمی کره و سس کچاپ هم اضافه ، در انتها پنیر پیتزا می ریزیم. در فر یا تستر ( در تستر بالا و پایین روشن) گذاشته تا پنیر طلایی شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٦/٢٥

رول٬پای(غذایی):

خمیری که در این قسمت ذکر شده٬قابلیت این را دارد که در نایلون فریزر٬پهن وفریز شود.دو ساعت قبل از استفاده٬از فریزر٬خارج می کنیم.

  خمیر پای یا رول:روغن:نیم پیمانه – شیر نیم پیمانه – نمک 1 ق چ – ب پ 1 ق مربا خوری – تخم مرغ 1 عدد+ آرد ٬آنقدر که خمیر٬به دست نچسبد وخمیر لطیفی به دست آید.– 1 عدد تخم مرغ برای رویش. درش را گذاشته و یک ساعت در دمای آشپز خانه استراحت کند. کمی زردچوبه وفلفل اضافه و استفاده می کنیم.

در پای:نصف خمیر را در ظرف مورد نظرکه کمی چرب کرده ایم بازکرده ،مواد میانی را ریخته و سپس نیمه ی دیگر خمیر را کشیده وبه حالت نیشگون دو لبه ی خمیر را به هم می چسبانیم٬با چنگال یا مهر نان ،عمیق نقش زده (اگر عمیق نباشد،خمیرباد می کند و طرح محو می شود.) می توان با کمی از خمیر٬رزهای کوچک یا هر شکل دلخواه را درست کرده ٬روی کار گذاشت. چند جا روی کار چنگال می زنیم .تخم مرغ را برس کرده و در فر 180 درجه می گذاریم.

در رل: پیچیدن رل از شکل پای راحت تر است .خمیر را به شکل مستطیل باز. مواد میانی را وسطش  چیده٬رل کرده٬ با کمی از خمیر٬رزهای کوچک یا هر شکل دلخواه را درست کرده ٬رویش می گذاریم.تخم مرغ را با قلم مو به روی خمیر زده. سپس در فر 180 درجه می گذاریم.اگر لازم شد رویکار را گریل می کنیم.

مواد میانی: برای مغزی ازمواد مختلفی می توان استفاده کرد.بر حسب این مواد نام رول یا پای تایین می شود. مثل پای گوشت یا رل سبزیجات و ... این جا دو دستور پیشنهادی را که در مورد پیراشکی نیز ذکر کرده ام،می آورم:

1- قارچ ها را نگینی ، تفت و کنار می گذاریم.گوشت چرخ کرده را با کمی آب و روغن و زردچوبه و فلفل+نمک می گذاریم تا تفت بخورد + کمی رب و در آخر پیاز داغ + قارچ +کمی زرشک +گردوی کوبیده شده(در نایلون فریزر با گوشت کوب می کوبیم.)

2- قارچ ها را نگینی ، تفت و کنار می گذاریم .کمی نخود فرنگی پخته + ذرت کنسروی و مرغ پخته ی ریش ریش شده را مختصری تفت، قارچ ها را اضافه کمی پنیر پیتزای رنده شده می ریزیم ،شعله را خاموش می کنیم ،هم می زنیم تا پنیر باز شود و مواد منسجم تر شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٦/٢٠

پیتزا: برای خمیر پیتزا، می توان از خمیرهای آماده که در سوپرمارکت ها موجود است استفاده کرد و طبق دستورالعمل روی آن کمی قبل از استفاده ،از فریزر خارج کرد (اگر زیاد بیرون بماند خمیری و چسبان می شود.) یا در منزل تهیه کرد که در زیر آورده شده است.

خمیر پیتزا (خمیر پیراشکی): شیر ولرم: یک لیوان+خمیرمایه:1ق غ+نمک:1ق م + شکر:1ق م + روغن:نصف لیوان + آرد آنقدر که به دست نچسبد و خمیر لطیفی به دست آید. / همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و یک ساعت استراحت می دهیم. خمیر را در ظرفی که چرب شده و کمی آردپاشی شده، باز می کنیم.توجه کنیم که خمیرخانگی باد می کند٬ پس خمیررا کلفت نمی اندازیم.

روی خمیر ،☼ کره مالیده و روی آن سس پیتزا(یا کچاپ) ☼ سپس مواد دلخواه را می چینیم.  مانند: مرغ پخته و در غذا ساز خرد شده یا خوب ریش ریش شده /ژامبون / گوشت چرخ کرده  تفت داده شده /سوسیس نگینی شده  یا ترکیبی از این مواد+قارچ خرد شده( در حدی که آبش گرفته شود تفت می دهیم )+نمک و فلفل+کمی فلفل دلمه ای نگینی شده ☼ کچاپ روی مواد مالیده٬ سپس روی تمام مواد، پنیر پیتزای رنده شده ی حسابی می ریزیم. در فر می گذاریم تا رویش طلایی شود. با کچاب سرومی شود.

پیتزای فوری: روی نان تست یا باگت که به طول دو نیم کرده و باز می کنیم ،مثل پیتزا مواد را چیده ولی موقع پخت فقط از شعله ی بالایی استفاده می کنیم ، تا پنیر آب شده و طلایی شود.

یا نان باگت را به شکل لقمه نان تهیه می کنیم یعنی باگت ها را قطعه قطعه کرده،آنها را خالی به طوری که ته آن بماند و سوراخ نشود ،مانند پیتزا عمل کرده و روی کار پنیر پیتزا پاشیده،فقط از شعله ی بالایی استفاده می شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٦/۱٥

پیراشکی: برای خمیر پیراشکی می توان از خمیرهای آماده که در سوپرمارکت ها موجود است استفاده کرد و طبق دستورالعمل روی آن ده دقیقه قبل از پیچیدن از فریزر خارج کرد یا در منزل تهیه کرد که در زیر آورده شده است.

خمیر پیراشکی (خمیر پیتزا): شیر ولرم: یک لیوان+خمیرمایه:1ق غ+نمک:1ق م + شکر:1ق م + روغن:نصف لیوان + آرد آنقدر که به دست نچسبد و خمیر لطیفی به دست آید. / همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و یک ساعت استراحت می دهیم. کمی به خمیر زردچوبه وفلفل اضافه می کنیم.خمیر را در سطح آردپاشی شده، باز و با ظرف گردی با قطر مناسب قالب می زنیم .توجه کنیم که پیراشکی خانگی باد می کند٬ پس خمیرها را کوچک ونازک می اندازیم.

مغزی پیراشکی: بین پیراشکی و سمبوسه قرابت زیادی هست و برای مغزی ازمواد مختلفی می توان استفاده کرد. مثلا آنچه در تصویر مشاهده می کنید کوکوی گوشت و سبزی است که با چنگال خرد کرده ،زرشک و گردوی کوبیده را هم اضافه کرده ام.  اینجا دو دستور پیشنهادی را آورده ام :

1- قارچ ها را نگینی ، تفت و کنار می گذاریم.گوشت چرخ کرده را با کمی آب و روغن و زردچوبه و فلفل+نمک می گذاریم تا تفت بخورد + کمی رب و در آخر پیاز داغ + قارچ +کمی زرشک +گردوی کوبیده شده(در نایلون فریزر با گوشت کوب می کوبیم.)

2- قارچ ها را نگینی ، تفت و کنار می گذاریم .کمی نخود فرنگی پخته + ذرت کنسروی و مرغ پخته ی ریش ریش شده را مختصری تفت. قارچ ها را اضافه کمی پنیر پیتزای رنده شده می ریزیم ،شعله را خاموش می کنیم ،هم می زنیم تا پنیر باز شود و مواد منسجم تر شود

مواد (بدون روغن) را در نیمه ای از خمیر ریخته و نیمه دیگر را برگردانده و با حالت خوابیده ی چنگال ،دو لبه ی خمیر را به هم می چسبانیم تا موقع سرخ کردن مواد بیرون نریزد و روغن داخل نشود. اگر در قسمت هایی خمیر پاره شد کمی انگشت را خیس کرده و آن قسمت را مرمت می کنیم.چون پیراشکی در روغن فراوان سرخ می شود ظرف گود و کوچک تری را انتخاب می کنیم .کمی زردچوبه به روغن می زنیم تا پیراشکی ها خوش رنگ تر شوند. پیراشکی باسرعت آماده می شود برگردانده ،تا هر دو طرف طلایی شود.با سس کچاپ سرو می شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٦/۱۳

سمبوسه:سیب زمینی ها را پخته، بعد پوست گرفته و نگینی ریز خرد می کنیم. در ماهی تابه روغن(اندازه ای که غذا می برد زیاد نشود) + زردچوبه + پیاز خرد شده ریخته ،بعد از اینکه ،پیازها طلایی شد+سیب زمینی+ پودرجعفری خشک + کمی رب + نمک و فلفل سیاه و قرمز را ریخته تا رب کمی رنگ عوض کند. حالا شعله را خاموش می کنیم.

یک لواش معمولی مستطیلی را با قیچی آشپزخانه به شش قسمت تقسیم می کنیم وبه تر تیب تصاویر،سمبوسه ها را می پیچیم. بعد در روغن فراوان سرخ می کنیم. البته من برای اینکه سمبوسه ها خیلی سنگین و روغنی نشوند در تستر، تست می کنم. به این ترتیب که سینی را خوب چرب و سمبوسه ها را چیده بعد با قلم مو روی آن ها را کامل روغن مال می کنم.چه در این حالت و چه سرخ کردن ،طلایی که شد برمی داریم اگر زیاد برشته شود،خشک می شود. با کچاپ سرو می شود.

₪ می توان گوشت چرخ کرده را با روغن ویک استکان آب + نمک و فلفل گذاشت تا به روغن افتاده و تفت بخورد و به مواد اضافه کرد.همچنین می توان فلفل دلمه ای خرد شده را همراه با سیب زمینی ها به ظرف اضافه کرد که در این صورت فلفل سیاه را با توجه اضافه می کنیم.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٤/٢٩

ماکارونی:ماکارونی را (از طول3 قسمت کرده) درآب و نمک و کمی روغن که جوشیده ،ریخته تا وقتی که از در قابلمه لیز نخورد.اگر ماکارونی فرمی بود حالت نیم پز و بعد چند دقیقه آبکش شود.نمک باعث می شود نقطه ی جوش بالا برود و پخت با کیفیت بالاتری صورت بگیرد.

برای مایه: پیاز که بلوری شد + کمی زردچوبه +گوشت چرخ کرده + رب + مقداری آب( فقط آن قدرکه رب بازشده  یکدست شود.) + نمک + فلفل + کمی زعفران ،غلیظ که شد با ماکارونی آبکش شده دم می گذاریم. خودش آب و روغن دارد.ته دیگ سیب زمینی یا  نان های ضخیم مثل بربری در این غذا جواب می دهد.

می توان از ترکیبات مختلفی در مایه استفاده کرد مثلا برای سبک کردن غذا، گوشت را نصف کرده و نصف دیگر را از سبزیجات استفاده کرد مانند قارچ ریز خرد  شده یا رنده ی درشت شده و تفت داده شده ،نخودفرنگی پخته، آبکش وکمی تفت داده شده،ذرت کنسروی آبکش شده و مقداری تفت داده شده وبه این ترتیب فیبر غذا را افزایش داد. همچنین می توان از گوشت سینه ی مرغ که با مقداری دنبه، چرخ شده به جای گوشت قرمز استفاده کرد و تنوع ایجاد کرد. کمی فلفل دلمه ای خرد شده نیز می توان لا به لای ماکارونی موقع دم گذاشتن ریخت. به جای گوشت چرخ کرده می توان از مرغ خرد شده استفاده کرد ،خودش موقع دم کشیدن می پزد.

₪ 130 گرم ماکارونی فرمی برای 1نفر / یک بسته  400 گرمی برای  3/5  نفربزرگسال

₪ می توان با تخم مرغ آب پز رنده درشت شده و سیب زمینی نگینی سرخ شده تزئین کرد.

₪ ماکارونی در تصویرمشاهده شده، را مثل پلو با آب و روغن،جدا دم کرده و موقع سرو ،مایه ی آماده شده ،رویش تزئین شده است. کف قابلمه از دو لایه لواش استفاده شود تا ماکارونی های زیرین خشک و غیر قابل استفده نشود. همچنین روی شعله بیش از حد نماند.

₪ اگر کمی از مایه را نگه داشته و سیب زمینی نگینی ریز شده را با آب اضافه کرده (نمک مایه ی خالی زیاد است باید مقدار سیب زمینی به حدی باشد که مزه تعدیل شود.) تا سیب زمینی ها بپزد و آب خوراک کشیده شود. یک غذای نونی، برای شام می شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٤/۱

لازانیا:1- مایه ی ماکارونی با گوشت بیشتری را حاضر می کنیم.شعله را خاموش و کمی از پنیر پیتزا ی رشته ای را برای انسجام غذا در این مرحله اضافه می کنیم. 2- سس سفید برای زیر و روی کار  3-بیشتر پنیر پیتزای رنده شده برای روی کار 4- جعبه های لازانیا معمولا برای  سه یا سه ونیم نفر کافیست.

 بعد از جوشیدن آب در قابلمه ای که به قد لازانیا ها باشد ،مقداری  نمک و روغن اضافه و لازانیاها را به مدت 7 دقیقه داخل آب جوش ریخته سپس٬آبکش کرده ٬ته ظرف ،کمی ازروغن مایه ی ما کارونی و سس سفید (تا ردیف زیرین لازانیا خشک نشود.) را ته ظرف می مالیم . یک ردیف لازانیا چیده٬طوری که هم پوشانی داشته باشند (مثل شکل) و مواد خارج نشود و بعد مایه ی ماکارونی که کمی پنیر پیتزا دارد را اضافه می کنیم. به همین صورت٬ یک درمیان و درانتها روی کار٬سس سفید (خامه)و پنیر پیتزا می ریزیم. تا حد امکان لبه ها را خالی نگذاریم و مایه بریزیم ،وگرنه دور غذاخشک می شود. روی ظرف را فویل نازک کشیده وبا چنگال سوراخ می کنیم.بیست تا سی دقیقه در فر180 درجه که یک ربع قبل روشن و گرم شده می گذاریم .(این مرحله برای اجتناب از خشک و سفت شدن غذاست. بیشترنیز در این مرحله بماند خمیرمی شود.) و بعد فویل را برداشته٬ دوباره در فر می گذارم  تا رویش طلایی شود. اگر حس کردید لازانیا آماده است و ته ظرف کمی طلایی شده (اگر ظرف پیرکس بود.)،ولی رویش طلائی نشده از گریل استفاده کنید تا بر اثر زیاد ماندن در فر لازانیا خشک نشود.

₪ می توان از ترکیبات مختلفی در مایه استفاده کرد مثلا برای سبک کردن غذا، گوشت را نصف کرده و نصف دیگر را از سبزیجات استفاده کرد مانند قارچ ورقه شده و تفت داده شده ،نخودفرنگی پخته، آبکش وکمی تفت داده شده،ذرت کنسروی آبکشی شده و مقداری تفت داده شده وبه این ترتیب فیبر غذا را افزایش داد. همچنین از گوشت سینه ی مرغ که با مقداری دنبه چرخ شده به جای گوشت قرمز استفاده کرد و تنوع ایجاد کرد. کمی فلفل دلمه ای خرد شده نیز می توان لا به لای لازانیا ها ریخت.

₪ برای ظروف گرد ،لازانیاهای دایره شکل نیز موجود می باشد. همچنین اخیرا لازانیا هایی وارد بازار شده که نیاز به ریختن در آب جوش ندارند.

₪ ) برای مایه ی این غذا: پیاز که بلوری شد گوشت چرخ کرده را اضافه + کمی زرد چوبه یا زعفران + رب +نمک+فلفل + کمی اب ،غلیظ که شد،شعله را خاموش و مقداری از پنیر پیتزای رنده شده را ریخته و هم می زنیم.

سس سفید(بشامل):  50 گرم روغن و کره که داغ شد  2ق غ آرد اضافه رنگش که برگشت یک لیوان شیر را اضافه +نمک + فلفل، بجوشد و غلظتی مثل خامه به خود بگیرد. به جای این سس می توان از خامه استفاده کرد.

لازانیا باماکارونی فرمی

مثل لازانیا با این شرح: ماکارونی های فرمی را در آبی که همراه مقداری نمک و روغن در حال جوشیدن است ریخته و 20 دقیقه بعد آبکش می کنیم. ته ظرف لواش پهن کرده و مثل لازایا لایه ها را می چینیم. فقط اینجا ماکارونی فرمی جای لازانیاست و قسمت فویل کشی هم لازم نیست.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/۳/٢٢

دُیماج:نان لواش تازه (نازک باشد،خمیر می شود هر چه قدر کلفت تر باشد به خصوص نان های لواش محلی بهتر است.) در مجاورت هوا خشک شده و خرد شود+ آب که بهتر است به شکل اسپری به کار رود + روغن +پنیر رنده  شده یا ریزخرد شده(پنیر لیقوان)+ سبزی خوردن ساطوری شده (اگر نبود ،کمی شوید خشک)+ گردوی خرد شده (+کمی کشمش+کمی سیر پودر شده). در نایلون فریزر داخل یخچال نگهداری شود.

₪اگر مقداری روغن حیوانی آب شده و خنک شده اضافه شود چه بهتر ، موجود نبود کمی کره را به این شکل اضافه کنید اگر روغن زیتون بوی تندی نداشت می تواند به صورت مخلوط با روغن معمولی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

           

رول نان وپنیر:نان ها را به شکل مستطیل بزرگ و هم اندازه برش بزنید.نان+پنیر+ سبزی خوردن ریزخرد شده( یا کمی شوید خشک)+گردوی کمی ازپودر شده درشت تر(+کمی خرمای خرد شده.) پنیر را خیلی کم و نازک پهن می کنیم.بقیه ی مواد را هم در طرفی که می خواهیم شروع به رل بکنیم می ریزیم. تا 6 لایه ،به همین منوال عمل شود.لقمه را به کمک فویل نازک محکم و پرسی می کنیم و با همان فویل به مدت 2 ساعت در یخچال می گذاریم تا مواد منسجم شوند. سپس لقمه را از فویل در آورده و با چاقوی تیز اره ای برش می زنیم. می توان با گوجه فرنگی و سبزی خوردن٬تزئین کرد.

₪ برای خرد و نیمکوب کردن ،گردوها را در نایلون ریخته و با گوشت کوب می کوبیم.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/۳/۱٩

سیگارت نان لواش: نان های نرم را به کمک قیچی آشپزخانه به شکل مستطیل های یک اندازه برش بزنید. مواد لایی را روی هر برش قراربدهید سپس بپیچید و با دست فیکس کنید. هر دو طرف نان ها را به وسیله ی برس خوب و کامل، روغن + کره ی کاملا نرم شده در دمای محیط (روغن زیتون) بمالید. سپس با تستر تست (هر دو شعله ی بالا و پایین )کنید. طلایی که شد بردارید بیشتر برشته شود خشک می شود.

برای مواد لایی می توانید از مواد مختلف استفاده کنید.. مثل :

☺ پنیر+شوید خشک + گردویی که در نایلون فریزر حسابی با گوشت کوب ، کوبیده شده 

☺مخلوط دوم که باید با حداقل روغن تهیه شودتا نان ها خمیر نشوند. قارچ ها را نگینی کرده وتفت می دهیم، کنار می گذاریم. پیاز داغ را هم آماده و کنار می گذاریم .گوشت چرخ کرده + کمی رب +کمی آب و روغن و زردچوبه و فلفل+نمک می گذاریم تا تفت بخورد +کمی زرشک که 15 دقیقه در آب خیس خورده و آبکش شده کمی تفت بخورد و در آخر پیاز داغ + قارچ  را با گوشت مخلوط می کنیم. لازم شد روی صافی گذاشته تا رو غن اضافیش برود. از همین روغن می توان برای برس روی نان استفاده کرد. اگر قارچ نبود به مواد تخم مرغ آب پز و پوره شده (داغ داغ با چنگال له کنید) اضافه کنید.

☺لایی نوع سوم : از غذاهایی که از وعده ی اول مانده و با نان صرف می شود می توان استفاده کرد. مثل قیمه ای که باید روی شعله گذاشت تا کامل آبش کشیده شود و بعد سرد شدن استفاده کرد  یا مرغی را که از وعده ی اول مانده ریش ریش کرده + پیاز داغ + کمی زرشک که 15 دقیقه در آب خیس خورده و آبکش شده کمی تفت بخورد. قارچ تفت خورده هم می تواند اضافه شود.

این غذا برای شام،عصرانه، سفره های ماه رمضان مناسب است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 13:18 ::  نويسنده : فریبا