درهم از زندگی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
هنردست
دارا ی کارشناسی حسابداری از دانشگاه ازاد




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩٢/۱/۳۱

دسر حلوایی سیب: کره:25 گرم+1 ق غ روغن (کره به تنهایی می سوزد.) ، دو تا سیب زرد که با پوست به قطعات کوچک خرد می کنیم . 40 سی سی پودر شکر(با پیمانه) ، یک دوم پیمانه پودر بیسکوئیت ساقه طلایی ،2 ق. غ معمولی پودر گردو،هل سبز سائیده و دارچین      /    سیب ها را با کره و روغن در ظرف تفلون تفت داده به ظرف دیگری منتقل و بالافاصله پودر شکر را روی سیب ها می ریزیم تا با سیب ها مخلوط شود +دارچین و هل شود. پودر بیسوئیت و پودر گردو را تفت مختصری داده و به سیب ها اضافه می کنیم.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩٢/۱/٢۱

بورانی اسفناج:اسفناج های خرد شده و شسته شده +کمی آب (خودش هم آب می اندازد) روی اجاق گذاشته،وقتی آبش را کشید،شعله را خاموش، بعد خنک شدن+ کمی نمک (چون گیاه اسفناج به اصطلاح هالوفیت و شور پسند است، حاوی کریستال های نمک است و غذایی که با اسفناج تهیه می شود زود شور می شود.) در آخر با ماست مخلوط می کنیم.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/۱۱/۱

ترشی پیاز:پیازهای کوچک  (قرمز یا سفید)را پوست کنده ،می شوریم و می گذاریم در آبکش در حالی که نمک پاش شده اند، خوب خشک شوند( چند ساعتی طول می کشد.) بعد در ظزف شیشه ای مورد نظر ریخته + چندحبه سیر  و بهتر است کمی نعناع خشک یا تازه هم اضافه کرد + کلم قرمز خرد شده که رنگ خوبی به ترشی می دهد و با سرکه ی سفید، ظرف را پر می کنیم ، سه روز در دمای محیط بعد به جای خنک منتقل شود،حدوداً دو هفته بعد می رسد.

₪ اگر پیازها کمی بزرگ بود نیم یا چهار قارچ کرده ،طوری که از هم جدا نشوند.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٩/٢٧

فرنی: شیر– شکر– آرد برنج(آرد ذرت یا نشاسته یا مخلوط این ها )– گلاب / آرد را در شیر خوب حل کرده(اگر باز گلوله ماند از صافی ردمی کنیم) +  بقیه ی مواد. بعد روی شعله گذاشته و مرتب روی شعله پخش کن،هم می زنیم  تا وقتی که به غلظت مناسب برسد. تقریباً برای یک قاشق غذاخوری آرد برنج ،یک لیوان شیرکه البته کمی از آن گلاب باشد و یک قاشق غذاخوری شکر. اگر فرنی سرد سرو خواهد شد ، باید توجه کنیم که بعد سرد شدن سفت تر می شود. اگربخواهیم عنصر جدیدی مثلاً گلاب یا شکر را وقتی فرنی روی شعله هست اضافه کنیم باید کم کم وبا هم زدن همراه باشد تا فرنی گلوله گلوله نشود.

₪ می توان از شکر صرف نظر و هنگام صرف با شیره میل شود که مفیدتر است.

₪  فرنی را می توان با اسانس های خواکی یا امثال زعفران ،نسکافه و دارچین، کاکائو (شکر بیشتر) و...  همچنین شکلات تخته ای رنده شده (از اول با مواد مخلوط و روی شعله می گذاریم، کم کم آب می شود.) ویا کاراملی کردن شکر باطعم های مختلف درست کرد. البته می توان از اول از شیرهای طعم دار حاضری استفاده کرد.

  ₪کاراملی کردن: شکر+ ته فنجان آب را روی آتش ملایم می گذاریم تا شکر کاملا حل شده و مثل عسل شود. طلایی رنگ شود،  نه بسوزد و نه نقاطی سفید بماند(شکرک می زند)  بعد کمی خنک شدن ،شیرو آرد برنج را که قبلاً هم زده ایم اضافه می کنیم تا بجوشد وکارامل ها جداشود. هم زدن مرتب فراموش نشود. به غلظت مناسب رسید ،شعله را خاموش می کنیم.

₪ در مورد نشاسته بهتر است اول با گوشت کوب کمی ریزتر شده تا راحت تر به کمک گرما باز شود. اگر شیرنشاسته، برای سرماخوردگی تهیه می شود، برای یک لیوان شیر ،یک قاشق مرباخوری شکر کافیست.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٩/٢۱

شیر برنج: یک لیتر شیر٬ یک پیمانه برنج خوش عطر ایرانی می برد ٬که حدود سه بشقاب سوپ خوری می شود. برنج را از شب قبل شسته وخیسانده ٬ می گذاریم با آب خودش خوب جوشیده و لعاب بیندازد.ظرف باید بزرگ باشد تا سر نرود. وقتی بیشتر آبش را کشید +نوک قاشق نمک (مزه دار کند ولی اصلاًمزه ی نمک حس نشود.) +شیر+ عرق هل (خود هل سائیده رنگ شیربرنج را کدر می کند.) .شعله را کم ،شعله پخش کن گذاشته و مرتب هم می زنیم تا ته نگیرد و رنگ شیربرنج تیره نشود . اواخر کار گلاب را کم کم اضافه و هم می زنیم تا گلوله گلوله نشود. بعد از این که دمای روی شیربرنج در ظرف سرو از بین رفت می توان با دارچین،هل سبز سائیده،خلال  یا پور پسته تزئین کرد.  معمولا˝با شیره ی  انگور (شیره ی خرما یا شیره ی توت) صرف می شود. البته برخی با مربایی مثل مربای گل میل می کنند. اگر خواستیم شیره ی انگور روی شیر برنج بدهیم موقع سرو این کار را بکنیم (تصویر) وگرنه آب می اندازد.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٧/۸

سالاد شیرازی:خیار و پیاز و گوجه فرنگی را نگینی خرد + آبلیمو + نمک + نعناع خشک سائیده + روغن زیتون




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٧/٢

ترشی (سالاد) با آب گوجه فرنگی: گل کلم،هویج،ساقه ی کرفس،خیاربا پوست، سیر وفلفل را خرد می کنیم.گوجه فرنگی ها و آب را روی شعله می گذاریم تا غل بزند و نرم شود. بعد با دست و به کمک وسیله ای مثل لیوان فلزی آن را از آبکش رد می کنیم تا پوست و تخم آن گرفته شود. بالا فاصله و در حالی که آب گوجه حرارت دارد مواد را می ریزیم تا کمی نرم شوند.کمی سبزی ترش (می تواند قبلا در فریزر آماده شده باشد.)+نمک+زردچوبه + یک پیمانه سرکه (برای یک شیشه ی بزرگ ترشی )اضافه و تست می کنیم. در یخچال نگهداری شود. بعد خنک شدن از همان روز قابل استفاده است.

₪ مقدار گل کلم و بعد خیار بیش تر از بقیه ی مواد است.

₪ این ترشی ،سرکه ی کمی دارد پس زود خراب می شود. اندازه ی استفاده ی یک ماهه درست شود و حتما در یخچال نگهداری شود.هر چه قدر نمک و سرکه بیشتر باشد،مانگاری بیشتر می شود ولی از مزه ی اصلی دور و به شور و ترشی نزدیک می شود.

  در واقع سرکه بسیار کم استفاده می شود و شاید نام ترشی چندان برازنده نباشد. چیزی بین سالاد و ترشیست.

₪ موقع ریختن در ظروف برای آوردن سر سفره ،اول،از زیر هم زده ،بعد می ریزیم. چون قسمت سنگین آن در زیر جمع می شود و قسمت رقیق گوجه ها بالا می آید.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٤/۱۸

سالاد الویه:مرغ را پخته آبش را کشید،از استخوان در آورده+ سیب زمینی  پخته هر دو را با غذاساز ریز خرد می کنیم. نه در حدی که خمیر شود+ خیار شور ریز خرد شده و در آبکش آب اضافیش برود.(کمی تخم مرغ پخته وژامبون مرغ نیز می توان اضافه کرد.) سس را به این شکل درست کرده و با مواد مخلوط می کنیم: سس مایونز +نمک + فلفل  . روی کار یک لایه سس خالی می دهیم و در یخچال می گذاریم تا کاملا خنک شود. به عنوان غذا، با کاهو یا کلم و نان باگت صرف می شود و یا به عنوان سالاد کنار غذا قرار می گیرد.

₪ با گوجه فرنگی ٬ خیار شور٬ نخود سبز پخته ٬هویج رنده شده و ... تزیین می کنیم.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٤/۱٦

سالاد کاهو : کاهو به عنوان زمینه ی کار پای ثابت این سالاد است . از دیگر عناصری که می نوان به این سالاد اضافه کرد از این قرار است: هویج رنده درشت ٬ جوانه ی ماش ٬ لوبیا چیتی (کنسروی )٬ ذرت کنسروی ٬ نخود فرنگی پخته، کلم (سفید،قرمز)٬ قارچ خرد شده٬گل کلم گل شده، گوجه فرنگی و....  برای سس:سس مایونز +آبلیمو +نمک +فلفل  خوب زده شود.

با اضافه کردن موادی مثل سیب زمینی پخته ی نگینی شده،تخم مرخ آب پز خرد شده،مرغ پخته ی ریش ریش شده و...  می توان تا پای یک غذا آن را کامل کرد  

می توان برای اینکه سس رنگ صورتی بگیرد ، کلم قرمز رنده شده را در آبلیمو یکی،دو ساعت داخل یخچال خواباند و بعد صاف کردن، به عنوان آبلیمو برای سس استفاده کرد.)




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/٤/۱٤

 خاگینه ی شیرین: تخم مرغ 2 عدد با چنگال زده + ماست 5/1 ق غ (یا نیم استکان شیر)- زنجبیل 1 ق م –دارچین 1 ق م – پودر گل سرخ1ق م  ودر آخر آرد2/1 پ اضافه  / روغن در ماهی تابه تفلون داغ شود ٬مواد را نازک  ریخته وگرنه می شکند دو طرف که طلایی شد  خاموش می کنیم.(اگر زیاد برشته شود خشک شده و می شکند.)  و 10 دقیقه با در بسته بماند تا نرم شود.گردو وخلال پسته و بادام نیم کوب شده(هر سه را در نایلون فریزر ریخته و با گوشت کوب می کوبیم.)+کمی دارچین و پودر گل سرخ وسط آن ریخته و رل می کنیم یا اگر حس کردیم مشکل رول می شود تا می کنیم.(دو طرف را به وسط و یک تای دیگر از وسط)طرف صاف تر خاگینه را طرف بیرونی می گیریم.شربتی را که روی اجاق در حدی که شکرش حل شود٬  وقتی نیمه گرم شد اضافه می کنیم. شعله را روشن کرده و مرتب از شربت روی خاگینه می دهیم. نسبتا˝ شل بر میدارم چون شربت بعد خاموش شدن سفت تر می شود. موقع سرو مقداری که لازم است از شربت روی کار داده و از بقیه صرف نظر شود.

شربت:آب سه چهارم پیمانه + شکر نیم پیمانه+ زعفران (یا به جای شربت: یک پیمانه شیره ی + نیم پیمانه آب)

₪اگر شربت بماند سفت شده و شستن ظرف مشکل می شود. بهتر است کمی آب در ماهی تابه ریخته، روی شعله بجوشد و باز شود.

₪ اگر به عنوان غذا و با نان میل شود برای دو نفر کافیست و اگر به عنوان دسر به خصوص برای سفره های رمضان مد نظر باشد، به هشت قسمت تقسیم می شود. بسته به اینکه برای هر نفر چند عدد در نظر گرفته شود.




نویسنده: مامان امیر حسین و فرنیا - ۱۳٩۱/۳/۱٩

 نان تست شیرین شده (به دو شکل): این مقدار حداقل و با سه نان تست درست می شود. بر حسب نیاز اندازه ها را بیشتر کنید.

سه نان تست را با چاقو روی تخته ی برش دور گیری کنید سپس هر کدام را به سه قسمت تقسیم کنید. می گذاریم هوا بخورند و مشغول درست کردن شربت به این صورت می شویم : نیم پیمانه سر پر آب + نیم پیمانه سر خالی شکر+کمی زعفران را روی شعله می گذاریم و با قاشق هم می زنیم. همین که شکر حل شد،شعله را خاموش می کنیم و شروع می کنیم به گذاشتن نان ها در تستری که قبلا گرم شده ولی خیلی برشته و سفت نشود.بعد نان ها را در شربت انداخته بالافاصله درآورده و می گذاریم روی صافی تا شربت اضافیش برود. به همین شکل نیز قابل استفاده است . در واقع نوعی نان شیرین و برای سفره های ماه رمضان مناسب است.

 اما نوع دوم این دسر به این شکل آماده می شود که این نان ها را یک لایه در ظرف دسر مورد نظر که ترجیحا مستطیل شکل باشد، چیده و بعد پودینگ (کرم) مورد نظرمان را بعد از این که گرمای اولیه اش گرفته شد روی نان ها ریخته و همین طور یک لایه در میان ادامه می دهیم ،طوری که روی دسر پودینگ باشد،بعد رویش را با فال گردو ٬ پودر پسته و... تزئین می کنیم.در یخچال می گذاریم تا خنک شود.

یکی از پودینگ های ساده،کرم کاستر است که خامه هم به آن اضافه می کنیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 14:11 ::  نويسنده : فریبا