روش پاک کردن لکه ها
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
هنردست
دارا ی کارشناسی حسابداری از دانشگاه ازاد




 

روش پاک کردن لکه ها

لکه گیری معمولا روی پارچه های سفید انجام میشود.در مورد پارچه های رنگی نسبت به نوع رنگ وتاثیر مواد لکه گیری روی رنگ باید دقت شود وپس از آن اولین چیزی که بعد از شناختن نوع لکه وجنس پارچه باید مورد دقت قرار بگیرد ،این است که به فوریت باید درصدد لکه گیری برآمد ،درغیر این صورت لکه در پارچه جذب شده دیرتر برطرف میگردد یا اصولا پاک نمیشود .طرز پاک کردن لکه هایی که معمولا با انها برخورد داریم به قرار زیر است:

 

لکه روغن های حیوانی

لکه روغن های حیوانی با محلول آب گرم وصابون پاک میشود . پارچه های گران قیمت را بر حسب جنس آن باصابون والکل ویا اسید سولفوریک ویا بنزین سفید لکه گیری میکنند.

 

لکه روغن های نباتی

این نوع لکه ها را میتوان مطابق دستور لکه چربی های حیوانی به استثنای بنزین سفید تمیز کرد .

 

لکه روغن های  معدنی

این نوع لکه ها با بنزین سفید پاک میشود .باید دقت شود که در حین لکه گیری مرتبا پنبه زیر لکه عوض شود وبعد از لکه گیری پارچه را با محلول آب وصابون بشوئید .

 

لکه خورش ها

این نوع لکه ها ابتدا با محلول اب وصابون بشوئید وسپس باقیمانده لکه را با محلول دو درصد پرمنگنات و محلول ده درصد اسید اگزالیک پاک کنید میتوان بجای ده درصد اسید اگزالیک محلول پنج درصد هیدرو سولفیت بکار برد .
 

لکه های ترشی وسرکه

محل لکه را با محلول امونیاک ده درصد ویا با محلول صابون پاک نموده وسپس با اب خالص بشوئید .
 

لکه های قلیایی

این نوع لکه ها را با اسید استیک دو درصد پاک کرده وبعد با اب خالص چند بار اب کشی کنید. 

 

لکه گل

این لکه با محلول صابون ویا با محلول رقیق امونیاک تمیز میشود .لکه های سبزی با اب صابون شسته شده چنانچه لکه ای باقی بماند با محلول دو درصد پرمنگنات وبعد با محلول ده درصد اسید اگزالیک پاک کنید وبعد با اب خالص آب کشی کنید .

 

لکه های قهوه وکاکائو وشیر

ابتدا لکه را با اب نیم گرم وصابون بشوئید ،اگر کمی از رنگ کاکائو ویا قهوه باقی ماند ان را به وسیله محلول دو درصد پر منگنات وجوهر ترشک مانند دستور لکه سبزیجات پاک کنید. برای پاک کردن لکه شیرینی ها اگر لکه چرب و شیرین باشد با آب نیم گرم وصابون واگر شیرین باشد با اب خالص بشوئید .چربی شیر را با اب صابون برطرف نمائید.

 

لکه جوهر

ابتدا لکه رابا محلول پرمنگنات دو پتیاسیم دو درصد خیس نموده چند دقیقه صبر کنید،محل لکه تقریبا به رنگ قهوه ای درمی آید .سپس در روی ان محلول جوهر ترشک ده درصد بزنید تا بی رنگ شود،اگر کاملا لکه برطرف نشد ،عمل را دو باره تکرارکنید .در این عمل می توان بجای جوهر ترشک از محلول هیدرو سولفیت دو سود استفاده نمود ،در صورتی که پارچه نخی باشد میتوان لکه را با آب ژوال رقیق تمیز نمودرنگ های که در اپر شستشو واپر عرق بدن به لباس دیگر سرایت نموده با دستور بالا برطرف می شود. 

 

لکه روژ لب

ابتدا چربی آن را طبق دستور چربی های معدنی بگیرید .سپس مطابق دستور برطرف کردن لکه جوهر عمل نمائید.

 

لکه لاک ناخن

اگر لکه روی پارچه نخی باشد می توان آن را با آستن پاک کرد ولی اگر جنس پارچه از استات دو سلولز باشد هرگزنباید از آستن استفاده نمود،چون این نوع پارچه در استن حل می شود .در این گونه موارد برای لکه گیری از استات استفاده می شود.

 

لکه میوه های رنگین ساده

لکه میوه ها بر دو طبقه تقسیم می شود .میوه هایی که رنگین هستند مانند شاه توت،آب آلبالو،آب انار،آب گیلاس،این نوع لکه ها با محلول ده درصد هیدروسولفیت دو سود تمیز می شود.

دوم لکه میوه هایی که رنگ ندارند از قبیل آب خیار ،آب خربزه ،آب زرد آلو،این نوع لکه ها را با آب صابون بشوئید.

 

لکه شمع

اول با پشت چاقو جای لکه را از روی پارچه تمیز کنید .بعد روی لکه و زیر لکه آب خشک کن سفید قرار داده اطو بکشید در صورت تمیز نشدن با الکل می توان لکه را برطرف کرد .

 

لکه دوده

لکه دوده را با برس نرم و تمیز برطرف کنیدواگر کاملا تمیز نشد با آب وصابون بشوئید.

لکه مداد وخودکار

محل لکه را چند بار با آب وصابون بشوئید ،باقیمانده لکه را با محلول پر منگنات دو درصد ومحلول هیدرو سولفیت ده درصد پاک کنید.

 

لکه زردی اطو

اگر لباس در اپر کشیدن اطو کمی زرد شد میتوان لکه زردی را با محلول آب اکسیژنه متوسط ویا محلول برآکس تمیز نمود.

 

لکه مشروبات غیر الکلی

برای برطرف کردن لکه مشروبات می توان از محلول پر برات دو سود یا آب اکسیژنه استفاده کرد ،اگر لکه چای به روی پارچه های نخی باشد می توان با آب ژوال پاک نمود. اگر بلا فاصله پس از ریختن چای محل لکه را با آب صابون شستشو دهید رنگ لکه برطرف میشود .

 

لکه رنگ موی سر

ابتدا پارچه را در محلول ده درصد هیدرو سولفیت دو سود قرار دهید بعد لکه را با آب شسته تا خاصیت هید روسولفیت از بین برود ، بدین ترتیب مقدار زیادی از رنگ برطرف می شود .سپس برای از بین بردن بقیه لکه کمی محلول پرمنگنات دو پتیاسیم دو درصد می ریزیم مجددا محلول هیدروسولفیت دو سود با همان واحد بکار می بریم ،تا لکه برطرف شود .در صورت باقی بودن زردی  لکه عمل را تکرار می کنیم .در صورت در دسترس نبودن هیدرو سولفیت دو سود این عمل را با پر منگنات و جوهر ترشک انجام می دهیم در این صورت لکه دی تر پاک می شود

 

لکه قیر

اول لکه را با بنزین سفید تمیز کندید باید دقت کرد که پنبه لکه گیری را زود بزود عوض کنید ،پس از برطرف شدن رنگ قیر پارچه را با آب صابون خوب بشوئیم میتوان بجای بنزین از اسانس تربانتین یا نفت استفاده 

توجه داشته باشید که اگر جنس پارچه از پلاستیک باشد نباید از بنزین استفاده کرد

 

لکه زردچوبه ،روغن خوراکی،زعفران

در صورتی که لکه چرب باشد اول چربی را پاک نموده سپس مطابق دستور جوهرعمل شود

 

لکه تنتورید

برای برطرف کردن لکه تنتورید محلول ده درصد هیدروسولفیت دو سود بکار می رود .

 

لکه رنگ روغنی

اگر لکه خشک نشده باشد با بنزین سفید ویا نفت ویا تربانتین هرکدام در دسترس است پاک می شود و چنانچه لکه خشک باشد بااشکال پاک می شود .بدین طریق که کمی از محلول تینر روی لکه بمالید وسپس با بنزین سفید ویا نفت ویا تربانتین عمل کنید .

 

لکه واکس 

اول لکه را با آب صابون بشوئید تا چربی آن از بین برود اگر واکس سیاه باشد و برای رنگ آن دوده بکار رفته باشد ،با همین عمل برطرف میشود ولی اگر واکس سیاه باشد و برای آن دوده بکار نرفته باشد پس از برطرف کردن چربی رنگ آن را بروش دستور برطرف کردن لکه جوهر پاک کنید. 

در اینجا باز لازم استع که محلول جوهر ترشک گرم بکار ببریم تا عمل تسریع شود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:0 ::  نويسنده : فریبا